Het thema van de kinderboekenweek is Sub rosa, boeken
vol geheimen. In het begin vonden mijn collega's en ik het moeilijk om
hier activiteiten en boeken bij te bedenken maar op een vergadering kwamen
heel wat ideeën los. |
Introductie
Als
introductie willen we graag een geheim voorwerp in de klas. De gewoonste dingen
worden al geheimen als ze mooi zijn ingepakt of als er een doek overheen ligt.
We denken dan aan dingen als : een oude koffer, een oude kist, een
(zelfgemaakte) schatkist, een mooi ingepakt cadeau,... Bij iets oudere kinderen
(vanaf groep 4) zou je ook kunnen denken aan voorwerpen van vroeger waarvan we
niet meer weten waarvoor we ze moeten gebruiken, allerlei symbolen en het boek
Harry Potter and the deathly Hollows (of HP nou blijft leven of niet blijft
geheim tot de laatste pagina's en de meeste kinderen hebben nog last met de
Engelse versie).
Etalage / leeshoek
Geheimen in de klas
Om de kinderen echt bezig te laten zijn willen we dat ze een geheim ontrafelen,
maken of bewaren.
Een geheim ontrafelen
Dit kan bijvoorbeeld door een speurtocht te organiseren waardoor je door het
oplossen van een puzzel of rebus een letter krijgt van het geheel.
Het decoderen van een geheim kan ook door uit te moeten zoeken wat bepaalde
symbolen betekenen. De klas kan een brief krijgen die geschreven is met oude
runen of in lettertype dingbats of met hieroglyfen of ga zo maar door. Bij
oudere kinderen zou je een link kunnen leggen naar de steen van Rosetta waardoor
men de Egyptische hierogliefen heeft ontcijferd.
Nog een andere mogelijkheid is dat kinderen een plattegrond moeten lezen om zo
dichterbij het geheim te komen; denk aan de schatkaarten van piraten.
Een geheim bewaren
Dit kan los staan van de activiteiten die ik hierboven genoemd heb, maar het kan
ook heel goed aansluiten. Je kunt ervoor kiezen om de hele klas een geheim te
laten bewaren t.o.v. de rest van de school of om groepjes leerlingen een geheim
te laten bedenken en dat bewaren. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste optie
omdat deze beter is voor de groepsprocessen in de klas.
Mogelijkheden voor zo'n geheim zijn brieven die 's morgens gevonden worden in de
klas, een kaboutertje wat in de klas logeert, een toverdrank die de klas moet
bewaken van een heks zodat een gemene tovenaar hem niet kan vinden, een steen
die magische krachten moet hebben (denk aan de steen der wijzen),...
Geheimen maken
De geheimen kunnen genoteerd worden met citroensap op papier, door te prikken
met een speld in papier zodat je braille schrift krijgt, door ze achterstevoren
op te schrijven, door een speciaal slot te maken op een dagboek,maken van zegels
door met een kaars te druppen,...
De leerlingen kunnen ook proberen om een geheimzinnige toverdrank te maken zoals
Joris.
Boeken over geheimen
Veel meer boeken dan je op het eerste gezicht denkt gaan over geheimen. Neem nou
het boek dat over Matilda en mezelf is verschenen. Zelf denken we er liever niet
aan terug maar het geheim dat juffrouw Bulstronk familie van me was, de speciale
gaven van Matilda,... eigenlijk zat ons leven vol met geheimen. Hieronder een
lijstje met de favoriete geheimenboeken van Matilda en mezelf.
* Bang mannetje Mathilde Stein &
* Een geheim waar je groot van wordt Carl Norac en Carll Cneut
* De geheime tuin Frances H. Burnett
* Een bezem in het fietsenrek
* Joris en de geheimzinnige toverdrank
* Stukje bij beetje Shel Silverstein &
* Harry Potter J.K. Rowling
* Aangespoeld Anna Woltz
* Oorlogsgeheimen Jacques Vriens
Omgaan met geheimen
Sommige geheimen zijn spannend en leuk maar veel geheimen ook niet. Soms is het
vertellen van een geheim een hele opluchting. Laat de kinderen ook denken aan de
kindertelefoon. Ze moeten weten dat ze daar met hun problemen terecht kunnen.
Een stelopdracht voor oudere kinderen zou kunnen zijn : wat voor geheimen zou
iemand die bij de Kindertelefoon werkt moeten bewaren? In de kring zou ook
gefilosofeerd kunnen worden over wanneer je een geheim mag verklappen.
Een andere mogelijkheid is Achterwerk; op de achterkant van de vpro-gids. Daar
staan (anonieme) brieven van kinderen. Laat de kinderen zelf een brief
terugschrijven naar een ander kind. Brieven van Achterwerk zijn te vinden in ,
op internet www. en op de achterkant van de vpro-gids.
Geheimen in de klas van juffrouw Engel
In mijn klas komt in de herfstvakantie een vleermuis logeren, dat heb ik al met
hem afgesproken. Hij heeft gemerkt dat het heerlijk rustig is, het binnen niet
regent en dat de verwarming niet aanstaat. Als de kinderen weer op school komen
moeten ze dus heel stil zijn want anders storen ze de vleermuis in zijn slaap.
De kinderen moeten het ook maar niet aan alle andere kinderen van school
vertellen want dan willen ze natuurlijk allemaal komen kijken. In de tussentijd
gaan we op zoek naar informatie over vleermuizen en bedenken waarom hij net onze
klas moet zijn binnengevlogen en wanneer we hem weer mogen wekken. Verder zoeken
we op of we bang moeten zijn voor vleermuizen of dat ze ongevaarlijk zijn voor
mensen. Van zwart papier en wc-rolletjes maken we vleermuisvriendjes om de
vleermuis minder alleen te laten zijn. We proberen zoveel mogelijk over
vleermuizen te weten te komen zodat we niet verbaasd zijn wanneer hij opeens
vertrokken is.
Tips
Kijk ook eens in de kinderboekenmolen, de voorleesgids, het tijdschrift
leeskraam voor meer ideeën voor de invulling van het thema. Interessante
websites :
Schooltelevisie
[ Matilda's Boek home | Juffrouw Engel | boekenwinkel | luisterboeken | cadeauartikelen | tijdelijke acties | zoekmachine | bestellen | cadeauservice | winkelwagen | nieuwsbrief | leveringsvoorwaarden | afkortingen | over ons | contact & openingstijden ]