Liedjes, versjes en poŽzie
 

Zoals de titel al aangeeft; geen informatieve teksten of proza maar gedichten en liedjes. Omdat gedichten en liedjes meestal gebundeld worden en daarbij geen overlappend thema hoort zijn de suggesties meestal beschreven per gedicht/ versje / liedje. Desalniettemin zijn er een aantal algemene suggesties:

 
    Een gedichtenposter maken n.a.v. een gedicht (tekening bij gedicht)

    Oefenen met verschillende manieren van voordragen van een gedicht. Wat gebeurt er als je de nadruk op een ander stukje legt.

    Een gedicht / liedje / versje als inleiding gebruiken voor een bepaald thema

    Luistervragen stellen n.a.v. een liedje (wat is het couplet, wat wordt herhaald, welke instrumenten hoor je, is het liedje hoog of laag) of een gedicht

    Schrijf een verhaaltekst over wat er verteld word in het liedje / versje / gedichtje.


Boeken met versjes en / of gedichten. PoŽzieboeken voor kinderen.

    Van mij en van jou

    Jij bent de liefste (en cd)

    Klapzoen

    Wie dit leest wordt een beest


Met de gedichtenposters en de kaarten daarvan kun je in de klas ook veel kanten op. De stichting Plint heeft hiervoor ook suggesties op de site staan.


Boeken met liedjes en muziek.

Bij sommige boeken is de muziek ter illustratie bij het verhaal, bij sommige speelt het een grotere rol. Bij liedjesboeken staan er meestal notenbalken in het boek.

    Het Grote prentenboekenliedjesboek. Een heerlijk boek met liedjes en zoekbladen bij veel prentenboeken. Het enige nadeel is dat de liedjes voor jonge kinderen moeilijk te zingen zijn. Maar ernaar luisteren is ook heel fijn.