Wie dit leest, wordt een beest - Riet Wille & Fleur van der Weel
De mooiste gedichtjes in eenvoudige taal. Geschikt om te lezen vanaf midden groep 3.
Introductie
Rijmen is belangrijk bij het leren lezen. Als kinderen doorhebben dat de uitgang –aan hetzelfde blijft, kunnen ze van die informatie gebruik maken en sneller baan, gaan en maan lezen als ze een woord ontcijferd hebben. Dit boek is bijzonder omdat alle versjes in Avi 1 geschreven zijn en de kinderen ze dus al snel kunnen lezen! Veel versjes gaan over dieren en het past zodoende prachtig in een dierenthema. Maar ook toveren is een optie. Een jongen kwam uit de leeshoek naar me toe met de mededeling dat hij het boek gelezen had maar nog steeds geen beest geworden was. Vertel kinderen dat ze gaan toveren met taal en waarschuw hen dat ze misschien wel een beest worden. Zet dan zelf een toverhoed op of gebruik er een toverstok bij om het geheel nog betoverender te maken.
Lezen en schrijven
Veel gedichtjes lenen zich heel goed voor taalbeschouwing.
· | Is een vink ook een vis? Gaat erover dat in het woord vink ook het woord vin zit. Een vis hoort bij een vis dus een vink ook? |
· | Een vlieg op school. De letters van het woord vlieg kruipen langzaam in het boek. Dit is gedaan door het woord per regel een letter langer te maken. |
· | Een grap met taal. Zoek in elk vers een dier. Voorbeeld : In salami zit het woord lam verborgen. Kunnen de kinderen nog meer zinnen bedenken waar een dier in zit? Of geef hen een blad met zinnen waarbij ze nog meer dieren/ voertuigen/ namen etc moeten zoeken. |
· | Het zit hem in de staart. De staart van dieren wordt vergeleken met de staart van woorden nl. –en. Daarbij wordt in het gedicht aandacht besteedt aan het feit dat je die –en uitspreekt als ‘un’. |
· | Brood met koe. Als ik brood zie, denk ik aan koe. Waar denken de kinderen aan als ze brood zien? |
· | Zo gaat dat. De woorden zijn opgeschreven zodat de vorm voorstelt waar het gedicht over gaat. Laat kinderen met potlood een tekening maken en laat ze kleurnamen opschrijven zodat je de tekening leest. |
· | Veel plaatjes zijn nogal abstract en veel gedichten hebben alleen een achtergrondkleur. Laat de kinderen een tekening maken bij een gedicht naar keuze. |