Mus – Hans Post & Kees Heij – Irene Goede
Prentenboek wat zowel verhalend als informatief is. Heel goed te gebruiken bij een les natuurkunde (biologie). Geschikt voor groep 4,5 en 6.
· | De leerlingen kunnen naar aanleiding van het verhaal een mus of andere vogel uit de tuin in de gaten houden. Ze zouden hun observaties kunnen bijhouden in een logboek of turven (bijv. Elke dag 2 leerlingen tijdens de pauze). |
· | De kinderen stellen zich voor dat ze een mus zijn; laat ze een verhaal schrijven. In zo’n verhaal kan aan bod komen waar ze allemaal bang voor zijn en wat ze uit de lucht kunnen zien. |
· | Het boek kan een tip zijn voor een kind wat een spreekbeurt wil maken. |
· | Laat de kinderen quizvragen maken n.a.v. het boek. Die kunnen dienen als test voor andere kinderen. Vb. Waar of niet waar : Een mus eet van een hondendrol. |
· | Mussen als discussiepunt. Voor of tegen. Er zijn minder mussen doordat grotere vogels (roofvogels) de laatste jaren beter beschermd worden. Deze jagen ook op mussen. |
Creatieve activiteiten
· | Pindasnoer en vetbol maken. |
· | Maken van een voedertafel. |
· | Knutselen van een vogelhuisje |
· | ·Veel mensen nemen tegenwoordig veel tegels in de tuin. Zo is er minder plaats over voor bomen en gras en zodoende ook voor mussen. Maak een tekening van een droomtuin voor mussen. |
· | Site big broeder |
· | Site vogelbescherming |