Doei roos ik zal je missen, kinderen over afscheid
Een boek over een bijzonder project waarbij kinderen onder leiding van een beeldend kunstenaar en een dichter een begraafplaats bezoeken en leren over afscheid nemen.
Het volgend stukje is de flaptekst:
Ergens op een begraafplaats in Amsterdam liggen meer dan honderd steentjes begraven. Kiezelstenen waar kinderen woorden op hebben geschreven : verwelken, of auto, of zondag. Het zijn woorden uit hun eigen gedicht over afscheid nemen – van iets, of van iemand. Meer dan dertig van die gedichten staan in dit boek.
Boven het grafje van hun steen bouwden de kinderen een beeld van takken, bloemen en blaadjes. Die monumentjes hebben er maar kort gestaan. Ze zijn weggewaaid en verregend, maar in dit boek staan er foto’s van.
‘Doei roos ik zal je missen’ is een boek voor kinderen, ouders en leerkrachten. Het laat zien dan afscheid nemen bij het leven hoort. En hoe indringend en fantasievol kinderen daarmee kunnen omgaan.
Lezen en schrijven
· | In het boek heeft een dichter het met kinderen gehad over afscheid nemen. Als leerkracht kun je met leerlingen hierover ook een gesprek met de kinderen aanknopen. Waar denken kinderen aan bij het woord afscheid? Hiervan kan een woordveld gemaakt worden. Welke soorten afscheid onderscheiden de kinderen? Is afscheid altijd negatief? |
· | Bij het maken van een gedicht mag je witregels hebben is aan kinderen uitgelegd. Je hoeft ook niet helemaal duidelijk te zijn in een gedicht en je mag woorden weglaten. Soms moeten kinderen op weg geholpen worden. Hoe je het beste aan dat gedicht schrijven kunt beginnen wordt geïllustreerd in het boek maar je kunt ook suggesties van SKEP (Stichting Kinderen en Poëzie) gebruiken en hun boeken (o.a. Het huis lijkt wel een schip) |
· | De kinderen schreven een belangrijk woord voor hun gedicht op een steentje. Met die steentjes werden ook kettingen en bouwwerkjes gelegd. Laat de kinderen dit ook doen en experimenteren met het maken van zinnen. |
· | De kinderen hebben een bouwwerkje gemaakt van takjes, blaadjes, bloemen,.. Dit zou je ook met een groepje kinderen kunnen doen. Belangrijk blijft dat het werk een context blijft hebben. Een context zou kunnen zijn een bekende die pas overleden is (familielid kind of een klasgenoot of…). |
· | Laat de kinderen de bouwwerkjes bekijken. Welke vinden zij het mooist? Waarom? Welke criteria hanteren zij? |
· | Neem eens een kijkje op een van de volgende schoolwebsite; het is een school die meegedaan heeft met het project. De Rodeloperschool |
· | Kijk ook eens bij Plint, zij hebben enkele gedichten van Jos van Hest (een van de auteurs) geïllustreerd en uitgebracht als poëzieposter. |