Tobie Lolness, op de vlucht – Timothée de Fombelle
Een boek dat je meevoert naar een magische wereld waar een spannende achtervolging plaatsvindt. Dit keer geen tovenaars en heksen zoals bij Harry Potter maar kleine mensjes van een paar millimeter groot die leven op een eikenboom. Geschikt vanaf tien jaar, dus voor groep 7 & 8.
Introductie
Tobie, zijn ouders en alle andere figuren in het boek wonen op een oude eikenboom. Dit is hun wereld zoals de aarde de onze is. Laat kinderen vooraf goed een eikenboom bestuderen. Welke onderdelen kunnen zij onderscheiden, wat voor dieren leven er vlakbij en op? Bereken de hoogte en de dikte van de boom,… Laat de kinderen terwijl ze bij de boom staan hun vingers twee millimeter van elkaar houden en deze verhouding vergelijken met de boom. Zien ze hoe nietig dit is?
Ik geef hier vooral lessuggesties voor Deel I van het boek, je kunt bij het aanbieden kiezen om fragmenten te lezen of een gedeelte of het volledige boek. Zelf zou ik afhankelijk van de groep ervoor kiezen om alleen deel I voor te lezen en het boek vervolgens in de boekenkast of op de leestafel te plaatsen zodat kinderen zelf verder kunnen lezen. Het verhaal is spannend en het boek bevat tekeningen zodat het voor kinderen toch de moeite loont om aan een wat dikker boek te beginnen.
Lezen en schrijven
· | Laat kinderen een werkstuk schrijven over lieveheersbeestjes |
· | Filosofische vraag. De mensen op de boom vragen zich af of erbuiten ook leven is. Wat denken de leerlingen? Zou dat zo kunnen zijn op andere bomen? Leg een link naar de ruimtevaart en verhalen over marsmannetjes en ruimtewezens. |
· | Elisha en haar moeder moeten Quattuordecim-pustulata nazeggen. Kunnen de kinderen dit? Oefen met tongbrekers (n.a.v. blz. 49) |
· | Wat vinden de kinderen van de uitvinding van professor Sim Lolness? Snappen ze de beslissing? Zouden ze zelf ook deze beslissing nemen? Leg evt. een link naar de beschikbaarheid van fossiele brandstoffen zoals aardolie. Een andere link die gemaakt kan worden is de beslissing die de uitvinders van de atoombom moesten nemen. (n.a.v. hfst De haat, blz. 74 e.v.) |
· | Hoofdstuk Nils Omen. Wat vinden de kinderen van de keuzes van Nils? Was er nog een andere oplossing geweest i.p.v. jezelf vermommen als Tobie? Wat vinden de kinderen eigenlijk moedig? (n.a.v. blz. 99) |
· | Jo Mitch wil een wet om krant, papier en boeken te verbieden. Zo kunnen bepaalde theorieën van professor Lolness niet meer verspreid worden. Kunnen leerlingen bedenken hoe dat alsnog kan gebeuren? Laat de kinderen erachter komen waarom de vrijheid van pers belangrijk is. Leg evt. een link naar dictaturen (in het kader van bijv. geschiedenisles) (n.a.v. blz. 107) |
· | Schilder met ecoline de stam van een boom. Maak grillige takken door met een rietje naar de ecoline te blazen. Teken er later met potlood blaadjes aan en teken Tobie erbij. |
· | De familie bouwt zelf hun huis in Onessa; de kinderen kunnen zelf een hut bouwen (n.a.v. blz. 31) |
· | Tobie is verdwaald. Laat kinderen een doolhof tekenen waar Tobie doorheen moet en laat de doolhoven oplossen door andere leerlingen (n.a.v. blz. 39) |
· | Laat de kinderen van natuurlijke materialen een “Balaïna” knutselen (n.a.v. blz. 68) maar het kan natuurlijk ook een ander insect worden. |
Spelactiviteiten
· | Zet een parcours / hindernisbaan uit in de gymzaal en laat de leerlingen Tobie spelen en de mannen van Jo Mitch die hem moeten tikken. |
Natuur- / biologie-activiteiten
· | Besteedt tijdens een les natuuronderwijs aandacht aan insecten, laat kinderen opzoeken welke op bomen leven en laat ze uitzoeken wat deze insecten doen met een boom. |