Rachid en de blauwe mannen – Elly Hees
De ondertitel van dit boek is : ‘Reis door Marokko’. Dat dekt de lading wel maar het is niet zomaar een reis, maar eentje van Casablanca tot Marrakech en dan nog door de Sahara. Een reis die niet zomaar iedereen zal maken en waardoor het boek ook bijzonder wordt. Geschikt vanaf groep 4.
Introductie
Het verhaal gaat over een jongetje dat in Nederland woont en in de vakantie mag logeren bij familie in Marokko. Dat is iets wat voor veel kinderen met Marokkaanse familie bekend voor zal komen. Leuk dat zij nu eens de voorsprong kunnen hebben en waarschijnlijk veel bij het verhaal kunnen vertellen. Het verhaal kan voorgelezen worden naast een aardrijkskundeles in de bovenbouw of vlak na de vakantie als kinderen terugkomen van een dergelijke reis. Neem als inleiding een paar voorwerpen zoals een tajine mee naar school (misschien te lenen van een ouder) en laat de kinderen raden over welk land het deze les zal gaan. In het boek staat ook achtergrondinformatie vermeld die specifiek over Marokko gaat. Voor groep 4 kunnen sommige dingen daarvan nog moeilijk zijn en zul je je meer concentreren op het gewone verhaal. Voor oudere kinderen zorgt dit ervoor dat het boek interessant genoeg blijft
Lezen en schrijven
· | Sla het boek achteraan open. Op de kaft van de achterkant lees je : In Marokko begint een boek hier en lees je van achter naar voor. Bespreek dat het beginnen vooraan een afspraak is en dat je ook achteraan kan beginnen of van rechts naar links in plaats van omgekeerd. Misschien weten kinderen dat dit in bepaalde andere talen ook het geval is? |
· | Het boek begint met het vliegtuig wat naar Marokko vliegt en je ziet het boven een wereldbol. Leg ook de link met een gewone kaart (die in de klas hangt) of een gewone wereldbol. |
· | Hebben de kinderen wel eens gevlogen waar naar toe? Hoe zou je nog meer naar Marokko kunnen gaan? |
· | De eerste bladzijdes bevatten kleine details van wat komen gaat en veel uitleg over specifiek Marokkaanse dingen. Het leukste is om eerst het boek te lezen en daarna dieper op deze dingen in te gaan en zo het verhaal te verrijken. |
· | Waarin verschilt de straat in Casablanca van een straat in Nederland? |
· | Samen met opa gaat Rachid naar de markt. Wat zou je bij ons op de markt wel en niet tegenkomen? |
· | Sommige dingen mag je met je handen eten. Onder andere couscous. Kennen de kinderen meer gerechten die je met je handen (mag) kan eten? |
· | Waarom zou er staan “Timboektoe – 52 dagen per kameel” en niet gewoon hoeveel kilometer? Kunnen de kinderen redenen bedenken? |
· | Neem iets mee wat indigo is zodat de kinderen zich deze kleur goed voor kunnen stellen. |
· | De nomaden oriënteren zich op de sterren omdat in een woestijn je vooral zand ziet. Kunnen de kinderen nog een groep mensen bedenken die zich ook op de sterren oriënteren? (scheepvaart) |
· | Naar welk stuk van Marokko zouden de kinderen wel op vakantie willen? Casablanca, Fčs, het dorp van Mimoen of de Sahara? |
· | Wordt slangenbezweerder. Neem een blokfluit (of maak een zogenaamde met een stokje bamboe) en plak er een magneetje aan. Maak van rietjes omwikkeld met stof een slang en zorg dat er op zijn kop ook een magneetje zit. Tijdens je act volgt de slang de fluit! |
· | Laat de kinderen een kwastje maken door een stukje karton te omwikkelen met draad. Bovenin wordt er een koordje doorgehaald en onderaan worden de draden doorgeknipt. Misschien hebben de kinderen nog een muts war de kwast met een veiligheidsspeld aan kan worden vastgemaakt en hun fez is klaar. |
Tips
· | Misschien zijn er kinderen al in Marokko geweest. Laat ze souvenirs en foto’s meenemen naar school. |
· | Misschien zijn er ouders met een Marokkaanse achtergrond. Misschien willen deze wel iets over Marokko vertellen of eens een gerecht klaarmaken. |
· | Dadels en vijgen kun je ook gewoon in de supermarkt krijgen (weliswaar meestal gedroogd). Toch is het iets wat veel kinderen niet zullen kennen. Laat ze eens proeven. |
· |
Site van de auteur. |